Trafikk-Jentene har siden 2011 vokst fra å være en arbeidsglad vennegjeng til å bli en mellomstor bedrift med 72 ansatte.
Den gang satt gjengen samlet rundt et kjøkkenbord og regnskapet ble skriblet ned i en notatblokk. Nå ser ting ganske annerledes ut.
Cecilie og Trafikk-Jentene har holdt til på Alnabru siden oppstarten i 2011. I starten var gründeren mye ute i felten, men behovet for mer administrativt arbeid gjør at hun nå tilbringer store deler av dagen foran PC-en.
– Jeg trives godt utendørs, men det er ganske greit å sitte inne med regnskap og en kopp kaffe nå på høsten, det skal jeg innrømme, forklarer Cecilie.
Cecilie forklarer videre hvordan Trafikk-Jentene ble til.
– I 2011 kom faren min med et forslag. Han jobbet i anleggsbransjen og mente at det trengtes flere kvinner på anleggene. Han hadde leid inn trafikkdirigenter for en halv million på ett prosjekt han jobbet på og mente at ett firma med det som hovedgeskjeft kunne være noe for meg. Uken etter begynte jeg på dirigentkurs og nå sitter vi her da, smiler hun.
– I starten var vi naturlig nok mest opptatt av det operative, altså trafikkdirigering. Da vi vokste til å bli en større bedrift så vi definitivt behovet for løsninger som forenklet det administrative arbeidet – for det vi helst vil, er jo å bruke tid på kundene våre, sier en av gründerne Cecilie Vik.
Les også: Tre måter å øke faktureringsgraden på
Kollega til Cecilie, Dalida Johansen er skiltmaker og mye på farten. Med PowerOffice Go i lomma kan hun føre timer overalt. Foto: PowerOffice.
At Trafikk-Jentene skulle bli så vellykket prosjekt hadde Cecilie knapt turt å drømme om.
– Jeg hadde ingen anelse om at vi skulle bli det vi har blitt til i dag. Trolig kom vi inn i markedet akkurat da det skjedde veldig mye i byen. Det være seg innenfor lover og regler, infrastruktur, ny trikketrase og lignende. Det er stadig oppgradering av byen og vi vokser jevnt og trutt hele veien. Men nå i ett tempo som gjør at jeg som gründer kan ha ett liv ved siden av jobben, sier Vik.
Med 72 ansatte er det helt nødvendig å ha på plass løsninger som forenkler de rutinemessige arbeidsoppgavene. Høsten 2015 byttet Trafikk-Jentene regnskapssystem til det skybaserte regnskapsprogrammet PowerOffice Go.
– Jeg liker å sammenligne trafikkflyt med arbeidsflyt. Det er nemlig helt vesentlig for at trafikken på veien skal flyte, at også trafikken hos administrasjonen glir bra. Derfor endte vi opp med å ta i bruk PowerOffice Go da vi i 2015 så etter en ny regnskapsløsning. Senere har vi bare økt bruken av PowerOffice Go , som vi nå bruker til det aller meste, sier Cecilie som avslutter:
– Med PowerOffice Go kan jeg godkjenne reiseutlegg på farten, noe som er utrolig praktisk. I tillegg ordner vi alt av regnskap, timeregistrering og lønnskjøring – og alt fungerer sømløst.